4 december 2021

Upgrade je digitale presence

2 min read

Is jouw website toe aan een upgrade? Veel nieuwe functionaliteit kan je met een webapplicatie maken. Dit maakt je site een stuk dynamischer en nuttiger voor je klanten. Maar wanneer is het tijd om webapplicatie laten bouwen uit te besteden?

Input

Als je klanten input geven is het bij uitstek het goede moment om te kiezen voor een webapplicatie. Zeker als dit contingente informatie is. Denk bijvoorbeeld aan een beperkte set keuzes, waar de ene optie alleen mogelijk is als een vorige optie gekozen is. Voor dat soort informatie gebruik je een webapplicatie.

Opties

Er zijn een aantal voorbeelden te bedenken voor toepassingen van webapplicaties. Zo kan je bijvoorbeeld klanten een afspraak laten maken of een plek laten reserveren voor een bepaald tijdstip. Met zo een webapplicatie kan je deze processen parallel draaien. Als iemand bijvoorbeeld bezig is een plek te boeken kan je deze tijdelijk onbestelbaar maken voor andere bezoekers. Dan zijn ze minder gefrustreerd als ze halverwege te horen krijgen dat de plek al weg is. Met tijdstippen niet anders. Tegelijkertijd word je aanbod dan meteen geüpdate voor andere kijkers als je klaar bent. Zo kunnen ze gemakkelijk zien wat wel en niet vrij is. Daarnaast scheelt het dat je nu niet langer afspraken over de telefoon hoeft te behandelen. Zo kan een webapplicatie een proces stroomlijnen. Je zit dit model bijvoorbeeld in de praktijk bij de Pathé wanneer je tickets besteld.

Een ander voorbeeld is een online customizer. Deze zie je vaak bij websites van automerken. Daar kan je dan verschillende combinaties aanvinken waar dan een logisch eindproduct uitkomt. Dit is zo een perfect voorbeeld van contingente informatie.

Een ander bekend voorbeeld is SalesForce. Dit CRM systeem is een volledige webapplicatie in je browser. Alle software op een site zogezegd is een webapplicatie. Als je hoofdproduct informatie is dan is een webapplicatie perfect.

Schaal

Vooral voor de grotere partij is zo een webapplicatie interessant. De schaalvoordelen zijn evident. Maar laat je hierdoor niet afschrikken als je een MKB organisatie bent. Voor veel toepassingen zijn er kleinere prefab implementaties die voor veel doeleinden uitermate geschikt zijn. Die agenda functie die eerder genoemd was in dit artikel is daar een voorbeeld van. Dingen als plaat beschikbaarheid is vaak een op maat product, maar een planning voor tijd is kant en klaar beschikbaar. Zo kan je dus je voordeel opdoen van dit soort infrastructuur. Bovendien scheelt het in de prijs als je voor zo een oplossing kiest. Zo zijn er meerdere prefab oplossingen die te implementeren zijn voor verrassende mogelijkheden om je klanten beter te bedienen. De beste manier om dat te bewerkstelligen is praten met een webbouwer. Daar kan je samen mee zitten om je processen te bekijken en die te koppelen aan een handige webfunctionaliteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *